Neem contact met ons op »


Vernieuw(en)d design voor BrabantKennis

BrabantKennis

Vernieuw(en)d design voor BrabantKennis

Professionals die op eigen wijze de toekomst van Brabant verkennen. Die out-of-the-box denken en breed kijken naar het heden, verleden én de toekomst. Zich laten inspireren door mensen en initiatieven van hier en van ver buiten Brabant. Onafhankelijk, nieuwsgierig, prikkelend en vernieuwend. Woorden die passen bij BrabantKennis. Bij haar aanpak en de manier waarop ze Brabant uitdaagt en een spiegel voorhoudt. 

BrabantKennis is de denktank van de provincie Noord-Brabant en verkent thema’s die ons helpen de uitdagingen en kansen voor Brabant, beter te begrijpen. Het doel? Beleidsmakers inspireren bij het vormgeven van de toekomst. En daar werken wij graag aan mee.

Vertaling innerlijk 
naar uiterlijk

Een nieuwe positionering en merkmanifest waren voor BrabantKennis de aanleiding om hun visuele identiteit een update te geven die daarbij past. Geïnspireerd door het team en de werkwijze van BrabantKennis, gingen wij vol enthousiasme aan de slag om hun kernverhaal door te vertalen naar een vormtaal.

Werkwijze

Werkwijze_Brabant Kennis.png

Wat maakt BrabantKennis BrabantKennis?

We weten niet, maar onderzoeken.

We vinden niet, maar ontdekken.

We volgen niet, maar gidsen.

We adviseren niet, maar bieden perspectief.

Analyse van het oude logo

  • Het beeldmerk visualiseert een focus op de geografische outline van de provincie Noord-Brabant, maar dit is niet voor iedereen herkenbaar.
  • Het geheel voelt gesloten, bijna opgesloten. Een beetje statig en stijf, terwijl BrabantKennis juist meebeweegt, op onderzoek uitgaat en openstaat voor samenwerking en het gesprek.
BrabantKennis analyse.gif

Vanuit de werkwijze van BrabantKennis zoeken we naar openheid en beweging. De kennis die opgesloten zat in het oude logo willen we naar buiten brengen. BrabantKennis wil vooruitkijken naar de toekomst. Op avontuur en op verkenning gaan. En alles wat ze leren en meemaken, verwerken en delen. Want dat verrijkt BrabantKennis én vele anderen. We noemen dat out-of-the-box-into-the-box.

Van oud naar (ver)nieuw(d)

Het out-of-the-box-into-the-box-principe verwerken we in het beeldmerk. We symboliseren dat alle verzamelde kennis waardevol is en dat we deze willen bewaken. Deze kennis moet wel eerst ontdekt en verzameld worden. Daarvoor staat het lijnenspel van pijlen die naar buiten wijzen en weer terugkomen naar hun basis. Op een abstracte manier zijn ook de letters B en K te herkennen. Tot slot geeft de scherpte in het beeldmerk een gevoel van alertheid. Met de vormelementen uit het beeldmerk creëren we meteen de basis voor de gehele vormtaal. 

BrabantKennis Logo S3.gif

Herkenbare kleuren en open typografie

Het kleurenpalet maken we eigentijdser en krachtiger. Met rood en blauw nog steeds als basiskleuren, waarbij het rood verwijst naar de provincie Noord-Brabant. De typografie speelt bij het delen van informatie natuurlijk een belangrijke rol. We combineren ultieme leesbaarheid met een menselijk, open gevoel.

Krachtige beeldtaal

We creëren een eigen beeldtaal voor BrabantKennis, die je als het ware meeneemt op verkenning. De pijl verkent, de spiegel zorgt voor een ander perspectief en brengt (verrassende) informatie dichterbij.

Resultaat

Met deze restyling van de huisstijl zorgen we voor een eigentijdse uitstraling die past bij het innerlijk van BrabantKennis. Een met ruimte voor het verleden en een open blik naar de toekomst. Eén geheel met de nieuwe pay-off: Brabant beter begrijpen.

“Communicatie Team wist de kern van onze identiteit goed te verbeelden in onze nieuwe huisstijl. Een visuele stijl die in al haar verschijningsvormen goed tot zijn recht komt, van corporate beeldset tot logo‑animaties en van website tot diverse promotiemiddelen. De stijl is ook direct toegepast in de grafische items voor de verkenning Bubbels & Breuklijnen, met sterke en tot de verbeelding sprekende visualisaties. We kijken uit naar de mooie dingen die we samen nog mogen gaan maken in de toekomst.”

- Jill Lauret, Communicatiestrateeg BrabantKennis
Henriëtte Seriese

Meer weten over deze case? Henriëtte Seriese vertelt je er graag meer over.


Bel Henriëtte op 073 - 613 80 00
of stuur haar een mailtje.


Meer Corporate branding

Strategische kijk op samenwerken

Yris
Corporate branding

Strategische kijk op samenwerken

Drie unieke organisaties, allemaal actief en vooruitstrevend in de publieke sector. Hun wens? Intensiever samenwerken en werkzaamheden waar mogelijk integreren, mét behoud van de eigen identiteit van iedere organisatie.

Samenwerken aan het #groenenormaal

HAK
Corporate branding

Samenwerken aan het #groenenormaal

Willen we ook in de toekomst lekker, gezond en duurzaam blijven eten, dan moeten we met zijn allen kiezen voor meer plantaardig en lokaal eten.

Schreeuw het van de daken: Citumen

New Horizon
Corporate branding

Schreeuw het van de daken: Citumen

Bouwmaterialen en grondstoffen zo vergaren dat ze hoogwaardig hergebruikt kunnen worden in de bouw. Dat is waar New Horizon Urban Mining sterk in gelooft en vol voor gaat. Zelf zeggen ze: “Wij slopen niet, maar oogsten.”