Jumbo
Internal branding
Alles voor de leukste boodschap
Jumbo wil dat haar klanten met plezier hun boodschappen doen. Het moet bijna voelen als een feestje.
Als het gaat om staalkabel, hijs- en heftechniek en valbeveiliging, dan is Mennens de marktleider in de Benelux. De gepassioneerde experts die hier werken, vinden altijd passende oplossingen voor de uitdagingen van hun klanten. Vanaf 1 januari 2024 is Mennens Nederland een centraal aangestuurde organisatie, met één Directie en één strategie. Mennens telt vijf ijzersterke locaties in Groningen, Hengelo, Amsterdam, Dongen en Rotterdam. Tot 1 januari 2024 werd elke locatie afzonderlijk aangestuurd. Dit is historisch zo gegroeid. Mennens is lokaal sterk vertegenwoordigd, maar ze willen de sterke punten van elke locatie ook buiten de regio benutten. Dat past bij de kernwaarde: landelijk én dichtbij.
De vijf locaties samen laten smelten tot één Mennens Nederland organisatie met een eenduidige positionering, dát is de uitdaging! Hiervoor schakelde Mennens de expertise van Communicatie Team in.
Veel van de locaties van Mennens werkten op zichzelf, terwijl ze elkaar juist heel goed kunnen versterken. Voldoende reden om de strategische keuze te maken om naar één Mennens Nederland te gaan. Een krachtige corporate positionering die intern, en uiteindelijk ook extern, goed gedragen is, helpt om als groep meer vanuit dezelfde focus en waarden te werken. Een uitdagende opdacht waar wij vol overgave mee aan de slag gingen.
Wie is Mennens Nederland als organisatie, wie zijn jullie concurrenten en doelgroepen, wat maakt jullie uniek? Deze vragen aangevuld met voorwerpen, vormen en beelden kwamen op tafel tijdens een creatieve klantsessie. De waardevolle inzichten die we hier kregen, dienden als uitganspunt voor het vaststellen van de golden circle en het bepalen van de kernwaarden. De basis voor de creatieve vertaling was gelegd!
Mennens biedt oplossingen van het hoogste niveau en hebben een ijzersterke drive om voorop te lopen in innovaties. De kern van hun werk en aanpak pakten we samen in de tagline: Sterk staaltje Mennens. Een kort en krachtig statement dat afhankelijk van de boodschap en doelgroep aangepast kan worden naar Sterk staaltje vakmanschap, samenwerken et cetera. Een tageline geschikt dus voor interne, corporate en arbeidsmarktcommunicatie, hoe prettig is dat! Het geheel maakten we af met een ijzersterke corporate story en krachtig beelconcept.
De nieuwe positionering voor Mennens Nederland, die stond als een huis. Belangrijk was deze eerst intern goed over te brengen aan de medewerkers, hen hiermee te inspireren. Mennens organiseerde in het kader van Mennens Nederland hiervoor een roadshow langs alle locaties waarvoor wij verschillende middelen ontwikkelden in de nieuwe aangescherpte huisstijl. En ja, ook die nieuwe huisstijl kwam uit onze koker.
En het bleef niet bij de interne lancering. We pakten direct daarna de externe communicatie op met onder andere een corporate video. Trots op hoe we Mennens mogen en kunnen helpen om zich nóg sterker in de verschillende markten te zetten.
Duidelijkheid en eenduidigheid vanuit een stevige communicatiebasis. Met de nieuwe positionering kan Mennens de toekomst op communicatief gebied vol focus tegemoet treden. Wat de boodschap ook is, ze kunnen deze op maat ontwikkelen voor de doelgroep. Pakkend en herkenbaar.
Communicatie Team heeft de snaar goed geraakt en ervoor gezorgd dat we met Sterk staaltje Mennens een krachtige positionering en boodschap hebben, zowel intern als extern. Iets waar we als Mennens al een tijd naar op zoek waren. De kracht van deze positionering komt goed naar voren door de adoptie van onze medewerkers, die hier in beeld en woord graag en goed gebruik van maken! We zijn dan oprecht blij met deze positionering en de fijne samenwerking met Communicatie Team.
Meer weten over deze case? Bente Verhoeven vertelt je er graag meer over.
Bel Bente op 073 - 613 80 00
of stuur haar een mailtje.
Meer Internal branding