Commerciële uitingen zijn tegenwoordig doorspekt van begrip. Begrip voor jou. Voor jouw situatie. Voor jouw persoonlijke wensen. Voor jouw gebrek aan tijd. Voor jouw behoefte aan klantvriendelijkheid.
Dat gedrag – en dus onze kennis van gedragswetenschap – steeds belangrijker wordt bewees Richard H. Thaler in 2017 door het winnen van de nobelprijs voor de economie.
Kun jij de diversiteit aan marketingtermen nog bijhouden? Het zijn er inmiddels te veel om op te noemen als je het mij vraagt. In dit blog licht ik er één uit: inbound marketing.
Creatie en gedragspsychologie. Een combinatie die mij enorm boeit, sinds ik na mijn afstuderen aan de kunstacademie als creatief bij een loterij aan de slag ging.
‘Wat vind jij, ga ik de goede kant op met dit plan? Hoe ging mijn presentatie vandaag? Ik vind het vervelend dat jij je niet aan je afspraken houdt, nu komt mijn deadline in het gedrang.’
Een fotograaf inhuren of kiezen voor een stockfoto voor je communicatieconcept of -campagne? Een keuze die vaak snel op basis van kosten en tijd gemaakt wordt. Maar er speelt veel meer dan dat.
Er is één vraag die potentiële opdrachtgevers mij geregeld stellen: “Hebben jullie ervaring hiermee?”. En dan bedoelen ze niet zomaar ervaring, maar ervaring specifiek in hun branche.
Wat is jouw lievelingskleur? Is dat ook een kleur die je veel draagt? Kleur is het eerste wat je waarneemt, zonder nog maar een letter gelezen te hebben.
Die vraag horen wij regelmatig voorbij komen. Niet gek, want de termen worden namelijk nogal eens door elkaar gebruikt. En ook dát verbaast me niets, want het is ook niet zo zwart-wit. Toch zijn er wel degelijk verschillen.