Neem contact met ons op »


Mérit Michielsen

Mérit Michielsen

Zal ik je eens wat vertellen? Actief luisteren werkt!

Blog van Merit: 
Zal ik je eens wat vertellen? Actief luisteren werkt! 

Mensen om mij heen, dat vind ik heerlijk. Maar als ik echt wil ontspannen of nieuwe energie wil opdoen, gaat óf de muziek hard aan óf ga ik een rondje wandelen. Ik ben ook beter in het luisteren en stellen van vragen, dan dat ik veel aan het woord ben of het spreekwoordelijke podium op kruip. Inmiddels – ja, ook bij mij – gaat gelden ‘wijsheid komt met de jaren’. Ik weet dat niet iedereen op de voorgrond hoeft te staan. Want actief luisteren, dat is óók heel waardevol. 

Horen wat je wilt horen

Je hebt luisteren en luísteren. Oprecht en zonder oordeel luisteren valt nog niet mee. Vaak ben je geneigd om vanuit je eigen referentiekader of ervaringen datgene te horen wat je wil horen of herkent uit eigen ervaring. Komt je dat bekend voor? Dat een collega of vriend je iets vertelt en voordat zijn verhaal af is, wil je al reageren omdat je denkt te weten wat hij gaat zeggen of omdat je ook zoiets hebt ervaren. 

Luisteren met je ogen

Vol aandacht actief luisteren naar het verhaal van de ander en hier ook zichtbaar gehoor aan geven. Dat is hard werken. Het gaat niet alleen om het horen, maar ook om het kijken naar de ander en daar juist op reageren. Want wist je dat vaak datgene wat er wordt gezegd, niet altijd overeenkomt met dat wat de ander uitstraalt of hoe zijn houding is? 

Tot de kern komen

Als je merkt dat wat er gezegd wordt niet strookt met wat je ziet, is het goed dit te benoemen. ‘Je zegt dat je blij bent met ons creatieve voorstel, maar ik zie je ook bedenkelijk kijken. Speelt er nog iets dat wij moeten weten, waardoor we nog beter werk kunnen afleveren?’ Of ‘Nu ik je deze vraag stel, hoor ik irritatie in je antwoord. Vind je het vervelend dat ik hierop doorvraag?’. Door mensen te wijzen op hun gedrag en het verschil met hun woorden, kom je daarna vaak tot de echte kern van wat er speelt. Dat is waardevol. Het maakt uiteindelijk het resultaat nóg beter. Én dus dat de klant nog meer tevreden is. 

Slechts 7%...

Non-verbale communicatie. Bijzonder, hoeveel dat zegt. 55% van de betekenis van onze communicatie wordt bepaald door fysiologie, waaronder iemands houding en gezichtsuitdrukkingen. 38% bestaat uit tonaliteit; iemands manier van praten. Slechts voor 7% zijn het de woorden die bepalen hoe we de communicatie interpreteren. Goed om in je achterhoofd te houden en vaker een actieve luisterhouding aan te nemen. 

Dus de volgende keer als je een gesprek aangaat met iemand – een collega, een klant of gewoon een vriend – luister niet alleen naar wat er wordt gezegd, kijk vooral ook goed. Het opent je ogen!


Meer blogs lezen?

Waar komen al die merknamen toch vandaan?

Frank: Waar komen al die merknamen toch vandaan?

We spreken er dagelijks tientallen uit. Zonder erbij na te denken. Merknamen. Ze zijn er bij ons allemaal ingesleten maar ooit is er over nagedacht. Welke naam past goed bij ons merk? Hoe klinken we uniek in de markt? Of welke naam is nog beschikbaar? Tijd om eens een kijkje te nemen achter een aantal, voornamelijk Nederlandse, merknamen.

Hoe Content Marketing je Employer Brand versterkt

Bente: Hoe Content Marketing je Employer Brand versterkt

Employer Branding wordt vaak gekoppeld aan conversiegerichte campagnes, met als doel nieuwe medewerkers werven. Maar welke mogelijkheden zijn er wanneer er geen actieve campagnes zijn en je je werkgeversmerk toch wilt versterken? Leg juist dan je focus op Content Marketing. In dit blog vertel ik waar je bij de inzet van Content Marketing goed aan moet denken.