Neem contact met ons op »


Bente Verhoeven

Bente Verhoeven

Stap in de leefwereld van je doelgroep

Blog van Bente: Stap in de leefwereld van je doelgroep

Kun jij de diversiteit aan marketingtermen nog bijhouden? Het zijn er inmiddels te veel om op te noemen als je het mij vraagt. In dit blog licht ik er één uit: inbound marketing. Dit onderwerp heeft al mijn interesse sinds de start van mijn studie HBO Bedrijfskunde. Waarom? Omdat het mij triggert hoe je als bedrijf door de juiste doelgroep gevonden wordt tussen de grote hoeveelheid aan informatie die dagelijks de wereld wordt ingestuurd.

Logisch en eenvoudig

Inbound marketing is veel logischer en eenvoudiger dan je denkt. Het op de juiste manier implementeren daarentegen lukt maar weinig bedrijven. Dat is niet gek, want bij het uitrollen van een inbound marketingstrategie komt veel kijken. Denk hierbij aan conversie-optimalisatie, content strategie, keyword research en buyer persona’s.

Daarnaast wordt er veel gesproken over content marketing. Deze twee termen lijken op elkaar. Toch zit er een aanzienlijk verschil tussen beide. Content marketing wordt met name ingezet voor branding, voor loyalty en support-toepassingen. Bij inbound marketing gaat het erom dat je door de juiste doelgroep gevonden wordt.

Inbound marketing in vier stappen

1. SMART doelstellingen, betere resultaten!

De eerste stap is meteen ook een valkuil: afgebakende marketingdoelstellingen opstellen. Be smart, gebruik SMART. Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Vermijd vage termen en zinnen die niets zeggen en zorg voor concrete en heldere doelstellingen. Zorg er vervolgens ook voor dat deze doelstellingen meetbaar, haalbaar en realistisch zijn. Stel, je hebt een sieradenwebshop en hebt elke maand ongeveer 30 bestellingen. Dan is het niet SMART om je doelstelling voor het komende jaar op 150 bestellingen per maand vast te leggen; iets waarvan je vooraf al weet dat het niet gaat lukken.

2. Hoe ga je om met je verzamelde data?

De klant is koning, dat is het motto van de meeste merken en bedrijven. Maar wat weten we van die (potentiële) klant? Data verzamelen speelt daarbij een belangrijke rol, want met data kun je veel. Maar hoe gebruik je data nou nuttig? Eén van de belangrijkste manieren is: het opstellen van buyer persona’s.

Een buyer persona is een gedetailleerde omschrijving van een doelgroep op basis van onderzoek dat is gedaan naar het koopgedrag. Buyer persona’s geven inzicht in de (demografische) wensen, behoeften, uitdagingen en doelen van een doelgroep. Dankzij je eigen data benaderen ze de realiteit zo goed mogelijk. De kennis die je hebt verkregen door persona’s op te stellen, geeft dat duwtje in de rug (extra kennis) om je prospects op een logische manier door het salesproces te begeleiden.

Content voor een algemeen publiek, slaagt er zelden in om succesvol te zijn. Zorg er daarom voor dat je je content op een afgebakende doelgroep richt; de buyer persona’s. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met mij of één van mijn collega’s!


Meer blogs lezen?

Geïnspireerd door gedragsbeïnvloeding

Ilse: Geïnspireerd door gedragsbeïnvloeding

Dat gedrag – en dus onze kennis van gedragswetenschap – steeds belangrijker wordt bewees Richard H. Thaler in 2017 door het winnen van de nobelprijs voor de economie.

Ben jij eigenlijk creatief?

Nady: Ben jij eigenlijk creatief?

‘Ik ben helemaal niet creatief’, hoor ik mensen om me heen vaak zeggen. Jammer! Ik denk namelijk dat iedereen, op zijn eigen manier, creatief is.