Neem contact met ons op »


Debbie van Leeuwen

Debbie van Leeuwen

Pay-off, tagline of slogan?! Wat is het verschil?

Blog van Debbie: Pay-off, tagline of slogan?! Wat is het verschil?

Die vraag horen wij regelmatig voorbij komen. Niet gek, want de termen worden namelijk nogal eens door elkaar gebruikt. En ook dát verbaast me niets, want het is ook niet zo zwart-wit. Toch zijn er wel degelijk verschillen. Hier vertel ik je hoe ik het zie:

Pay-off: terug naar je kernwaarden

Een pay-off ligt dicht bij de kern en identiteit van je bedrijf. Je belofte ligt er in verscholen; hetgeen waar je voor staat en waarin je je onderscheidt ten opzichte van je concurrenten. De pay-off zie je daarom vaak in combinatie met het logo van een organisatie. Een goede pay-off is scherp, kort en krachtig, en dus makkelijk te onthouden. Een mooi voorbeeld is die van onze opdrachtgever Free Press Unlimited: ‘People deserve to know’. Deze speelt daarnaast ook goed in op de emotie. Andere voorbeelden van, in mijn ogen geslaagde, pay-offs van onze klanten zijn:

  • Altijd dichtbij (Alphega apotheek)
  • Understanding society (Tilburg University)
  • Let’s feel good (Boots apotheek)
  • Meer perspectief (Bres advocaten)

Tagline: dat wat je doet

Een tagline is meer inhoudelijk. Het vertelt wát je doet. Dat kan handig zijn, als je bedrijfsnaam daar niet direct duidelijkheid over geeft. Neem een andere opdrachtgever van Communicatie Team: Boots apotheek. Het bedrijf gebruikt ‘health & beauty’ als tagline. Hiermee positioneert Boots zich duidelijk onderscheidend ten opzichte van andere apotheken, die vaak toch een meer farmaceutisch karakter hebben. Boots richt zich naast gezondheid echter óók sterk op schoonheid en verzorging.

Of kijk naar To The Point Expertise: ‘experts personenschade & aansprakelijkheid’. Die tagline geeft duidelijk aan waarvoor je bij het bedrijf terecht kan, wel zo fijn om te weten. De pay-off ‘wij zijn to the point’ zet daarnaast meer een gevoel neer; over de werkwijze van het bedrijf én de trots die het uitstraalt. Andere taglines van opdrachtgevers van CT zijn:

  • Process & IT Consulting (Dimensys)
  • Text & secretary solutions (Emma Handson)
  • Specialisten in installatietechniek (I-Commit)
  • Centra voor medische diagnostiek (SHO)

Slogan: van tijdelijke aard

Naast de pay-off en tagline is er nog de slogan, of slagzin. Belangrijkste kenmerk daarvan is dat deze is gekoppeld aan een campagne of actie, en dus van tijdelijke aard is. ‘Hier begint het’, de slogan die we bedachten voor de campagne rondom parkeergarage St.-Jan in ’s-Hertogenbosch, is er zo eentje. En ook al is een slogan dan tijdelijk, zorg toch dat deze een goede houdbaarheid heeft. Want als hij aanslaat wil je er misschien wel jaren mee vooruit kunnen (denk aan ‘Even Apeldoorn bellen’ of ‘Hallo Jumbo’). Én zorg dat deze multi-inzetbaar is. Zodat je de slogan op alle middelen en uitingen toe kan passen.

Meer voorbeelden?

Op superslogans.nl – de sitenaam dekt niet de lading maar allitereert wel lekker en anders werd de URL zo lang  – vind je een mooi overzicht van bekende en minder bekende slogans, pay-offs en taglines. Leuk voor een uurtje vol ‘ohja-momentjes’, of lekker wat inspiratie opdoen.

Of bekijk Eftepedia, met alle pay-offs, leuzen en slogans van de Efteling door de jaren heen.


Meer blogs lezen?

Denk NIET aan...

Henk: Denk NIET aan...

Je herkent het vast wel. Iemand vertelt je om ergens ab-so-luut NIET aan te denken, en wat doe je dan? Juist…

Informeren door te illustreren

José: Informeren door te illustreren

Informatie, bestaande uit puur tekst en data. Zelfs voor mensen die de deur niet uitgaan zonder leesvoer is het vaak weinig uitnodigend om daar aan te beginnen.