Marleen van den Beld

Marleen van den Beld

Kleur communiceert!

Blog van Marleen: Kleur communiceert!

Wat is jouw lievelingskleur? Is dat ook een kleur die je veel draagt? Kleur is het eerste wat je waarneemt, zonder nog maar een letter gelezen te hebben. Kleuren geven namelijk een signaal af en mensen worden er onbewust door beïnvloed. In vormgeving is kleur dan ook erg belangrijk. Wat zegt de kleur?

blog-15-beeld-1.jpg

Stabiel blauw

Wist je dat blauw voor zowel mannen als vrouwen de meest favoriete kleur is. Het is dan ook niet gek dat het vaak als logokleur gekozen wordt. En aangezien deze kleur stabiliteit, vertrouwen en integriteit uitstraalt, is het ook zeker geen verkeerde kleur om aan een bedrijf te verbinden.

Oranje = opvallend

Oranje zie je vaak al een stuk minder, tenzij je toevallig net Nickelodeon kijkt en een blikje Fanta drinkt. Het is een minder favoriete kleur. Toch is het een lekker opvallende kleur en het straalt vrolijkheid uit. En laat dat nou net heel goed bij merken als Nickelodeon en Fanta passen.

Paars versus groen

Mannen en vrouwen mogen dan wel hun voorkeur voor blauw delen, over andere kleuren zijn ze het minder eens. Uit onderzoek blijkt namelijk dat ongeveer een kwart van de vrouwen paars als lievelingskleur heeft. Tegenover 0% van de mannen. Mannen kiezen na blauw juist eerder voor groen.

blog-15-beeld-2.jpg

Mannen gaan voor mysterieus

Ook op het gebied van kleurintensiteit hebben mannen en vrouwen een andere smaak. Als je wit toevoegt, krijg je een licht kleurschema met zachte, pasteltinten. Dit is waar de meeste vrouwen hun voorkeur aan geven. Mannen houden juist van het tegenovergestelde, van donkere kleuren. Want door zwart toe te voegen krijg je diepere, sterkere en mysterieuzere tinten.

Denk na en kies dan pas…

Kortom, kleuren in vormgeving heeft invloed op je boodschap én bepalen mede wie je aanspreekt. Dat is dus goed om in je achterhoofd te houden bij het kiezen van kleuren van je website, logo of advertentie. Ga niet automatisch voor jouw lievelingskleur, maar denk eerst na over wat je precies wil bereiken en wat je wil overbrengen naar jouw doelgroep.

Kleurrijke kameleon

CT heeft bewust gekozen voor een palet van tien kleuren. Waarom? Omdat we een multidisciplinair team zijn. Teamleden met allemaal onze eigen kwaliteiten. Met die diversiteit aan kwaliteiten pakken we elk communicatievraagstuk aan. Uiteraard vullen onze kleuren – net als onze teamleden –  elkaar aan en passen ze als set bij elkaar. We hadden zo’n uitgebreid kleurenpalet niet kunnen introduceren zonder een sterk en responsive beeldmerk. Want in welke kleur je onze C of onze T ook tegenkomt, je ziet dat wij het zijn.


Meer blogs lezen?

Een open blik

Henk: Een open blik

Er is één vraag die potentiële opdrachtgevers mij geregeld stellen: “Hebben jullie ervaring hiermee?”. En dan bedoelen ze niet zomaar ervaring, maar ervaring specifiek in hun branche.

Denk NIET aan...

Henk: Denk NIET aan...

Je herkent het vast wel. Iemand vertelt je om ergens ab-so-luut NIET aan te denken, en wat doe je dan? Juist…