Debbie van Leeuwen

Debbie van Leeuwen

Juist nu

Door mijn liefde voor tekst en taal let ik er vast meer op dan de gemiddelde Nederlander: de hoeveelheid aan synoniemen voor het corona-tijdperk waarin we leven. Deze bijzondere tijd, moeilijke tijd, bizarre tijd… Volop alternatieven voorhanden om het c-woord te vermijden.

Toen de corona-communicatietrein een beetje op stoom kwam, kreeg lang van tevoren ingekochte zendtijd en advertentieruimte corona-specifieke invulling. Drie categorieën bijvoeglijk naamwoorden onderscheid ik daarin:

  • Organisaties die voor de ‘bijzondere’ insteek kiezen: bijzonder, apart, vreemd, uitzonderlijk, ongewoon
  • Organisaties die zich iets meer durven uitspreken over wat ze er van vinden: moeilijk, lastig, vervelend…
  • En bedrijven die het beestje gewoon bij de naam noemen: bizar, gek, extreem, raar…

Privé hebben we vast nog veel meer termen die we gebruiken, in gesprekken met onze vrienden en familie. Want het is natuurlijk ook een f*cking heftige tijd voor velen. Maar als fatsoenlijk bedrijf zeg je dat niet. En dus dachten de marketingafdelingen goed na over hun woordkeuze in de corona-communicatie. De ‘bijzondere tijd’ hoor ik daarbij nog het meest voorbij komen.

Niet gek, want ‘bijzonder’, dat is ‘afwijkend van het gewone’, volgens de Van Dale. Perfect passend dus, bij deze situatie. Het doet mij ook meteen denken aan de feedback die ik vroeger kreeg van meneer De Jonge, mijn tekenleraar op de middelbare school. “Bijzonder, Debbie”, sprak hij over mijn zoveelste creatie. Waaruit ik destijds niet goed kon opmaken wat hij er nu écht van vond. Al heb ik nu wel een vermoeden wat zijn reactie eigenlijk zei over mijn talent op dit vlak. En ook als je beste vriend(in) je complimenteert met je nieuwe ‘bijzondere schoenen’ weet je wel hoe laat het is. Ze vindt ze helemaal niks. En volgens mij is dat ook precies wat al die organisaties écht van corona vinden.

Naast ‘bijzonder’ zijn er dus genoeg mogelijkheden om je communicatie aan te passen op de boodschap die je mee wilt geven. En trouwens… er is nog een alternatief voorhanden, als je het er helemaal niet over wilt hebben. Dan eindig je gewoon je boodschap met: juist nu.


Meer blogs lezen?

Iets anders dan het intranet: de podcast

Sophie: Iets anders dan het intranet: de podcast

Podcasts luisteren, een activiteit die ik de laatste maanden heb ontdekt. Natuurlijk ben ik al langer bekend met dit fenomeen. Toch liet ik mij makkelijker meeslepen door een spannend boek of een fascinerende documentaire, dan dat ik een podcast ging luisteren.

Loyale klanten op 1!

Ilse: Loyale klanten op 1!

Je kent ze wel, van die mensen die voor iedere winkel een klantenpas hebben. Ja zo’n persoon ben ik. Ik sla een goede aanbieding niet snel af en word blij van alle mailtjes met kortingsbonnen die ik op mijn verjaardag ontvang.