Bente Verhoeven
Blog van Bente:
Hoe Content Marketing je Employer Brand versterkt
Employer Branding wordt vaak gekoppeld aan conversiegerichte campagnes, met als doel nieuwe medewerkers werven. Maar welke mogelijkheden zijn er wanneer er geen actieve campagnes zijn en je je werkgeversmerk toch wilt versterken? Leg juist dan je focus op Content Marketing. In dit blog vertel ik waar je bij de inzet van Content Marketing goed aan moet denken
First things first: content strategie
Je begint met het vaststellen van een specifieke content strategie. Deze strategie zorgt ervoor dat je weet waar de gecreëerde content aan bijdraagt en je specifieke doelen kunt opstellen die meetbaar zijn. Altijd handig wanneer je verantwoording moet afleggen. De volgende drie vragen helpen je bij het vaststellen van een content strategie:
- Wie zijn de medewerkers die je zoekt (persona)?
- Hoe verloopt het proces van latent of actief werkzoekenden (customer journey)?
- Via welke kanalen kun je je doelgroep het beste bereiken (touchpoints)?
Data en kennis van andere interne afdelingen zijn ook heel waardevol. Employer Branding was lange tijd de volledige verantwoordelijkheid van de HR afdeling. Maar om je communicatieboodschap goed over te kunnen brengen is een samenwerking met de afdeling Marketing van essentieel belang. Zeker in het geval van Content Marketing.
Stap in de wereld van je doelgroep
Eerder schreef ik er al een blog over, maar bij het creëren van content is het belangrijk dat je doelgroep centraal staat. Stap letterlijk in de wereld van je doelgroep. Zo zorg je ervoor dat je relevante content kunt aanbieden en je ze zo verbindt aan je werkgeversmerk.
Toekomstproof
Investeren in Employer Branding is geen quick win, maar een lange termijn investering. Datzelfde geldt voor Content Marketing. De inzet van relevante Content Marketing heeft tijd nodig, maar is een belangrijk middel om het vertrouwen van latent en actief werkzoekenden te krijgen en te houden. Content Marketing zorgt ervoor dat je merk aanwezig blijft in de gedachten van je doelgroep en ze uiteindelijk eerder overgaan tot solliciteren wanneer er een interessante functie vrijkomt. Het enige wat je dan nog nodig hebt, is een functie gerelateerde campagne.
De aanhouder wint
Volhouden is de basis van een succesvolle content strategie. En uit ervaring weet ik dat dit vaak lastig is. Verspreid niet alleen content op de momenten dat je nieuwe medewerkers zoekt, maar zorg voor continuïteit. Dit kun je waarborgen door gebruik te maken van een content kalender.
Spreekt dit blog je aan en wil je ook graag aan de slag met Content Marketing? Bel mij gerust even op 073-6138000 of mail naar bente@communicatieteam.nl. Ik praat er graag met je over verder.
Meer blogs lezen?