Henk Jansen

Henk Jansen

Een open blik

Er is één vraag die potentiële opdrachtgevers mij geregeld stellen: “Hebben jullie ervaring hiermee?”. En dan bedoelen ze niet zomaar ervaring, maar ervaring specifiek in hun branche. Hebben we al eerder een campagne ontwikkeld voor een kledingmerk, een huisstijl ontworpen voor een verzekeraar of een website gerealiseerd voor een sportorganisatie? Mijn antwoord is dan vaak nee. Nee, dat hebben we niet. En dat kan soms maar goed zijn ook.

Gesneden koek?

Als je je binnen jouw bedrijf 100% thuis voelt, wanneer alles al gesneden koek is, dan kan dat zorgen voor patroondenken. Het gevaar ligt op de loer dat je op de automatische piloot gaat. Je weet immers al hoe alles werkt. En daardoor kan het zijn dat je de goede dingen laat liggen. Dingen die iemand van buiten je organisatie met een open, frisse blik wél opmerkt.

Onbekend speelveld

Afgelopen vakantie op Bali mocht ik onverwachts meedoen aan een golftoernooi. Een wedstrijd in een andere omgeving, op een baan die ik niet kende. Ik kwam uit 5 graden vorst naar een hete 35 graden gevlogen. Ik speelde met gehuurde golfclubs, met een caddie aan mijn zij. En zelfs het gras was anders. Bermuda gras, van die grove groene sprieten, dat het in warme gebieden goed doet. En waar een golfbal heel anders zijn weg op vindt. Kortom, ik bevond me op een voor mij totaal onbekend speelveld.

Kruisbestuivingen

Als alles ineens anders is, dan kan dat natuurlijk een gevoel van onzekerheid geven. Maar nee, het maakte juist dat ik er mooi onbevangen in kon gaan. En de grote, extreme verschillen waar ik ineens mee geconfronteerd werd zorgden dat ik op scherp stond. Want dat je het speelveld niet kent, wil nog niet zeggen dat je geen ervaring hebt. Alles wat je eerder in je leven leerde kun je juist toepassen op het voor jou nieuwe terrein. Bijvoorbeeld dat van de klant. Met ervaring in de breedte neem je meer mogelijkheden de diepte in. Zo ontstaan er vaak de mooiste nieuwe ideeën of kruisbestuivingen.

Die open blik, die heeft me zowel privé als in het werk al heel veel gebracht. En nu denk je misschien: Ja, ja, Henk, een mooi verhaal weer. Eerst zien, dan geloven. Ik kan je verklappen: ik ging er die golfdag toch mooi met de winst vandoor!

Henk-een-open-blik-foto.jpg

Meer blogs lezen?

Beeld is te belangrijk om er ‘even bij te doen’

Marleen: Beeld is te belangrijk om er ‘even bij te doen’

Een fotograaf inhuren of kiezen voor een stockfoto voor je communicatieconcept of -campagne? Een keuze die vaak snel op basis van kosten en tijd gemaakt wordt. Maar er speelt veel meer dan dat.

Kleur communiceert!

Marleen: Kleur communiceert!

Wat is jouw lievelingskleur? Is dat ook een kleur die je veel draagt? Kleur is het eerste wat je waarneemt, zonder nog maar een letter gelezen te hebben.