Henk Jansen

Henk Jansen

Denk NIET aan...

Blog van Henk: Denk NIET aan...

Je herkent het vast wel. Iemand vertelt je om ergens ab-so-luut NIET aan te denken, en wat doe je dan? Juist…

Er ligt al een tijdje een boek op mijn bureau dat ingaat op deze en andere bewezen effectieve overtuigingstechnieken. Een boek met leuke en interessante psychologische trucjes, ook wel framing genoemd. ‘Denk NIET aan een roze olifant’ heet het, bij velen vast wel bekend. Als ik een momentje over heb dan lees ik weer een hoofdstuk. Er staat zo veel herkenbaars in. We denken dat we allemaal rationele keuzes maken, maar onze emoties spelen een veel grotere rol dan we beseffen.

Beetje bang maken

Ook in de reclame- en communicatiewereld een bekend en veelgebruikt fenomeen. Stel je voor: je wil als bedrijf meer winterbanden verkopen. Laat je in je commercial het scenario zien van de auto zonder winterbanden, die keihard de vangrail inrijdt? Nee! Een klein beetje bang maken kan effectief zijn, maar een te sterk negatief beeld blijft in je hoofd zitten. En dat beeld koppelen mensen vervolgens aan jouw product. Zelfs al ben jij degene die juist de oplossing biedt.

Niet wéér het bos in

Het NIET-effect. Het doet echt wat met je, dat merk ik zelf ook in de praktijk. Als fanatiek golfer leerde ik al vroeg in mijn golfcarrière dat focussen op het negatieve scenario niet bepaald effectief werkt. NIET de bal die waterpartij in slaan Henk, dacht ik geregeld. Of NIET wéér het bos in. Mag je raden wat er dan gebeurde. Inmiddels ben ik wijzer (oké, en een beetje ouder) en weet ik beter waar ik mijn gedachten op moet richten. Want dan belandt de bal – meestal dan – waar hij zijn moet.

Het ene oor in…

Terug naar de commercial: wat doe je dan? Vertel je aan je potentiële kopers dat je met de winterbanden van jouw merk NIET tollend de weg over gaat? Nee, ook dat niet. Want juist dat ene, simpele woordje ‘niet’, dat gaat bij mensen dus vaak het ene oor in en het andere weer uit. Focus je op waar mensen wel een prettig en veilig gevoel van krijgen: het plaatje van jou met je gezin (of je geliefde golfclubs) veilig achterin. Misschien minder spannend, maar het werkt wel.

Blijf positief

Of het nu om zakelijk of privé gaat: laat je niet leiden door angsten. Maar ga uit van het positieve. En wil je toch iets opvallends doen? Dan kun je natuurlijk ook voor een heel andere – maar zeker ook positieve – insteek van je communicatie kiezen, zoals Nokian Tyres doet in deze creatieve commercial over winterbanden.


Meer blogs lezen?

Kleur communiceert!

Marleen: Kleur communiceert!

Wat is jouw lievelingskleur? Is dat ook een kleur die je veel draagt? Kleur is het eerste wat je waarneemt, zonder nog maar een letter gelezen te hebben.

Pay-off, tagline of slogan?! Wat is het verschil?

Debbie: Pay-off, tagline of slogan?! Wat is het verschil?

Die vraag horen wij regelmatig voorbij komen. Niet gek, want de termen worden namelijk nogal eens door elkaar gebruikt. En ook dát verbaast me niets, want het is ook niet zo zwart-wit. Toch zijn er wel degelijk verschillen.