Neem contact met ons op »


Bente Verhoeven

Bente Verhoeven

Bouwen aan een Employer Brand

Blog van Bente: Bouwen aan een Employer Brand

Employer branding: het aantrekkelijk positioneren en vermarkten van je werkgeversmerk. Branding van een merk is voor veel mensen bekend terrein; met de juiste branding schets je een gewenst imago en creëer je ambassadeurs voor je merk. Je doelgroep wordt loyaal aan je merk en wil zich met je merk identificeren. Dit werkt hetzelfde voor het aantrekken van nieuwe collega’s. Iedere organisatie is uniek, bijzonder en anders. Net als ieder mens uniek, bijzonder en anders is. Ook jij wil nieuwe collega’s werven die zich thuis voelen in je bedrijf en samen met jou in dezelfde missie geloven, toch?

Een bedrijf vorm je samen

Waarom kiezen nieuwe medewerkers voor jouw bedrijf en hoe zorg je ervoor dat ze bij je blijven? Wanneer je jezelf als werkgever wil onderscheiden moet je een uniek werkgeversmerk neerzetten. Alleen dan kun je in deze tijd de juiste collega’s aantrekken en ze ook behouden. Hoe doe je dat? Door de volgende marketingprincipes van branding [I] toe te passen:

  1. De positionering
    Als werkgeversmerk moet je een plekje veroveren in het werknemersbrein. Verbind je merk daarom aan iets unieks, zoals een waarde, voordeel of persoonlijkheid die aansluit op je dienst of product, maar nog niet door de concurrent wordt gebruikt. Klant en potentiële medewerker dezelfde persoon. Vind dát woord  dat jouw werkgeversmerk beschrijft.
     
  2. Associaties versterken
    Het is tijd om je merkpositie diep in de gedachte van je potentiële werknemer te krijgen. Hoe? Door je werkgeversmerk te koppelen aan relevante, creatieve concepten. Door elk aspect van je communicatie in lijn te brengen met je merkpositie ontstaat een onuitwisbare werkgeverspositie.
     
  3. Herkenbaarheid
    Wanneer je veel tijd en geld besteedt aan het versterken van merkassociaties, wil je daar natuurlijk de vruchten van plukken. Het is belangrijk een consistente toon en stijl te creëren. Je merk wordt daardoor zo herkenbaar dat een glimp van het logo op den duur genoeg is om de juiste merkassociaties op te wekken.

Het visitekaartje

Maar uiteindelijk begint het aantrekken van nieuwe collega’s met een blik naar binnen. Wat zorgt ervoor dat medewerkers gelukkig zijn binnen jouw bedrijf? Gelukkige medewerkers zijn het visitekaartje van jouw organisatie en maken het verschil waarmee je je kunt onderscheiden van de concurrentie op de arbeidsmarkt.

Klant en potentiële medewerker dezelfde persoon

Een tijdje geleden kwam ik onderstaande quote tegen en dit is voor mij de essentie voor het bouwen aan een Employer Brand. Ik ben er namelijk van overtuigd dat er een link is tussen enthousiaste talenten die bij je werken en je werkgeversmerk zelf. Het apart behandelen van deze twee ‘merken’ betekent het verlies van het potentieel van beiden. Waarom? Je klanten en potentiële medewerkers zijn misschien wel dezelfde persoon!

If the reputation of a company’s products and services is its face, the talent brand is its heart and soul.

Hank Stringer & Rusty Rueff [II]

Eens sparren over het Employer Brand van jouw bedrijf? Neem dan contact op met Communicatie Team via bente@communicatieteam.nl of 073-6138000.

Bronvermelding:
[I] Boek: Brand Design, auteur Ruud Boer
[II] https://ebnavi.com/2019/09/05/27-powerful-employer-branding-quotes-ebnavi/


Meer blogs lezen?

Wat 30 Seconds je kan leren over creatief denken

Sophie: Wat 30 Seconds je kan leren over creatief denken

We spelen veel spelletjes thuis, nu we genoodzaakt zijn om zoveel mogelijk in huis te blijven. Eén van mijn favorieten is 30 Seconds. Het is een eenvoudig spel, dat je met bijna iedereen kan spelen.

Medewerkers als ambassadeur van jouw merk

Ilse: Medewerkers als ambassadeur van jouw merk

Dat externe communicatie bijdraagt aan het vergroten van het netwerk en bereik van organisaties hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen. Maar wist je dat interne communicatie hierin ook een belangrijke rol speelt?