Neem contact met ons op »


Marleen van den Beld

Marleen van den Beld

Beeld is te belangrijk om er ‘even bij te doen’

Blog van Marleen: Beeld is te belangrijk om er ‘even bij te doen’

Een fotograaf inhuren of kiezen voor een stockfoto voor je communicatieconcept of -campagne? Een keuze die vaak snel op basis van kosten en tijd gemaakt wordt. Maar er speelt veel meer dan dat. Beeld is een te belangrijk onderdeel van je huisstijl of positionering om er ‘even bij te doen’. Daarom zet ik graag de voor- en nadelen van stockfotografie en maatwerkfotografie voor je op een rij.

Stockfotografie: goedkoop en direct beschikbaar


Een stockfoto is een beeld dat een fotograaf via een stockbureau of beeldbank (zoals bijvoorbeeld Shutterstock) verkoopt. Deze foto’s zijn (meestal) goedkoop in aanschaf en je kunt ze direct gebruiken. Nadeel is dat ze niet exclusief zijn. Het risico bestaat dat je concurrent in dezelfde branche, of nog erger een bedrijf in een totaal andere branche, hetzelfde beeld gebruikt. Misschien denk je: er zijn zoveel stockfoto’s, dat zou wel erg toevallig zijn… Ik kan je vertellen: het gebeurt veel vaker dan je denkt!

Wist je dat het meest gefotografeerde stockfoto-model ter wereld Rebecca Givens is? Zoek haar maar eens op, je herkent haar vast!

Ben je op zoek naar een specifiek plaatje, dan is 100% passend stockbeeld sowieso vrij lastig te vinden. Want stockfotografie is nu eenmaal bedoeld voor algemeen gebruik. Maken wij dan nooit gebruik van stockbeelden? Jawel hoor. Laatst zochten we voor een opdracht mooie beelden van de rijstvelden in Bali. Helaas ligt Indonesië niet om de hoek, dus een fotograaf die kant op laten vliegen maakt het een vrij kostbaar plaatje. Letterlijk en figuurlijk. Gelukkig was er prachtig stockbeeld voorhanden, dus onze keuze was snel gemaakt.

Naast stockfotografie bestaat er ook stockvideo en stockmuziek. Ook dat kan soms best handig zijn.


Fotograaf: uniek en passend bij concept


Anders is het wanneer je beeld zoekt om je communicatieconcept of -campagne visueel te maken. Dan kun je toch echt beter voor fotografie kiezen. Voor dit soort opdrachten werken we graag samen met professionele fotografen, ieder met een eigen specialisme. Daar hangt natuurlijk een hoger prijskaartje aan. Maar je krijgt er unieke en onderscheidende beelden voor terug. Exclusief voor jou gemaakt, geen concurrent die je daarmee zult tegenkomen. En dat kan onbetaalbaar zijn.

Twijfel jij aan je corporate beeld of ben je juist op zoek naar passende campagnebeelden? Kom dan eens langs en laat je adviseren.


Meer blogs lezen?

Feedback, een kwestie van geven en nemen

Mérit: Feedback, een kwestie van geven en nemen

‘Wat vind jij, ga ik de goede kant op met dit plan? Hoe ging mijn presentatie vandaag? Ik vind het vervelend dat jij je niet aan je afspraken houdt, nu komt mijn deadline in het gedrang.’

Een open blik

Henk: Een open blik

Er is één vraag die potentiële opdrachtgevers mij geregeld stellen: “Hebben jullie ervaring hiermee?”. En dan bedoelen ze niet zomaar ervaring, maar ervaring specifiek in hun branche.